Klachten in tijden van crisis

De corona crisis dwingt ons als psychologen om anders zorg te gaan verlenen: vanuit thuis, via beeldbellen of gewoon bellen of toch op de praktijk met anderhalve meter afstand? Het zijn vragen die ons op de praktijk bezig houden.

Hoe we hier vorm aan gaan geven gaan we de komende dagen en weken bekijken. Wat we wel al kunnen doen is online meer tips en adviezen delen voor u als client die naast het dealen met de klachten waarmee u zich wilt aanmelden, of reeds in behandeling bent nu ook te maken krijgt met een wereld die er ineens heel anders uitziet.

Vandaag enkele adviezen voor mensen met depressieve klachten:

Uw behandelaar heeft u vast al uitgelegd dat actief zijn en leuke dingen doen heel belangrijk is, daarnaast het vasthouden van structuur. Maar wat te doen als werk,- en schoolstructuur wegvalt en er veel minder leuke dingen te plannen vallen?

– Probeer een dagstructuur aan te houden: sta ongeveer elke dag even laat op, bij voorkeur vroeg, ga douchen en kleed je aan.

-Ga naar buiten, blijf in beweging, liever elke dag een kwartier dan twee keer per week een half uur.

– Blijf in contact met anderen en wees creatief: skypen, beeldbellen, facetimen.

– Kijk of je sportschool online lessen aanbiedt.

– Beloon jezelf: kijk die film, lees dat boek waar je normaal niet aan toekwam.

Veel succes namens psychologenpraktijk Nijmegen Oost. We zullen de komende tijd meer posten. Wilt u informatie over bepaalde onderwerpen? Mail dan gerust naar info@annaroeden.nl

Mentaal ontzwangeren

Wanneer je zwanger bent wordt je overstelpt met informatie en ook na de bevalling staat er een leger bestaande uit de kraamhulpen en consultatiebureau medewerkers klaar om je pasgeborene alle zorg te geven die hij of zij nodig heeft.

Dat je als nieuwbakken moeder ook tegen een hoop dingen aanloopt, is logisch. Niet alleen lichamelijk is er veel veranderd, maar ook mentaal wordt er veel van je aanpassingsvermogen gevraagd. Gebroken nachten, veel plannen en regelen, vragen over hoe je je kind wilt gaan opvoeden, maar ook verantwoordelijkheid met de daarbij horende angsten en onzekerheden.

De teneur in Nederlandse opvoedbladen lijkt er vooral een van ‘doe maar niet zo moeilijk, het komt vanzelf goed’. Wie zoekt naar informatie over mentaal ontzwangeren, komt meestal niet verder dan tips in de trant van ‘regel eens een oppas en ga een avondje met je vriend of vriendinnen uit’. Hoe heilzaam dat ook kan zijn, er kan ook meer aan de hand is.

Een klein deel van de pasbevallen moeders overkomt een postnatale depressie. Gelukkig is daar de laatste jaren steeds meer aandacht voor gekomen en is er goede hulp.

Maar ook als je niet depressief bent, kun je in de kraamtijd en daarna te maken krijgen met onzekerheden, vragen en moeilijkheden waarbij je wat ondersteuning kunt gebruiken.

Heb jij last van stress, spanning, onzekerheid over het moederschap en moeite met het vinden van een nieuw evenwicht, neem dan contact op